Organiseer de ultieme make-up workshop in je schoonheidssalon.

20/02/2018 - 09:01

Al van toen ik een heel stuk jonger was, gaf ik make-up workshops. Ik werkte in bijberoep als beauty consultant en ik gaf make-up workshops bij de mensen thuis, vergelijk het met de Tupperware homeparties. Ik vond het leuk om te doen en ik verkocht superveel.

Hoewel ik op vandaag niet meer achter de producten sta van toen, kan ik wel zeggen dat ik hier erg veel uit heb geleerd.

Toen ik in 2011 startte met de introductie van Alexami minerale make-up in de Benelux, was een workshopformule 1 van de eerste tools die direct op poten stond. Ik wist dat dit werkte en dat dit noodzakelijk was om make-up producten te verkopen in het schoonheidssalon.

Na 7 jaar staat deze formule nog steeds overeind en deel ik heel graag met jou mijn expertise en ervaring die ik heb opgedaan in the field.

Ik heb een lijstje met 9 tips gemaakt die jou een heel stuk op weg helpen bij het geven van je eerste succesvolle make-up workshop! Ben je er klaar voor? Hier gaan we:

1. Plan vooruit

Plan je workshop 4 tot 6 weken op voorhand in en communiceer dit aan je klanten. Snel iets in elkaar flansen leidt tot stress en frustratie als de workshops niet vol geraken.

2. Werk efficiënt!

Geef meteen 2 workshops of meer per dag! Dit is veel efficiënter, je moet toch alles klaarzetten, dan kan je het beter meteen doen voor 2 groepjes na elkaar. Zo geraak je helemaal in de flow en moet je maar 1 keer campagne voeren voor je verschillende workshops op een dag. Je kan gefocust werken en hoeft niet te switchen tussen taken, je blijft helemaal in het make-up verhaal zitten.

Begin met 2 workshops als je niet zeker bent dat je er meer vol krijgt, je kan bij succes nog steeds een extra workshop aanbieden.

3. Ga voor kwaliteit tov kwantiteit.

Beperk je groepen tot 4 deelnemers. Ja, dit is de ideale grootte van een groepje. Op die manier kan je de mensen persoonlijk begeleiden en kan je hulp bieden waar nodig. Misschien denk je dat je meer gaat verkopen aan 8 deelnemers? Trust me, uit ervaring weet ik dat dit niet gebeurt. Kwaliteit over kwantiteit, remember? :-)

Bovendien haal je jezelf een hoop stress op de hals, werk liever met een kleine groep, zo heb je alles onder controle en lever je kwalitatief werk.

4. Schrap gratis uit je woordenboek

Geef je workshop niet gratis! Gratis = niet waardevol. Zo werkt nu eenmaal de mind van de mens. Als je ervoor betaalt is het waardevol. Jouw kennis en expertise is toch waardevol of niet? Jij hebt toch heel wat kennis en ervaring moeten opdoen om deze workshops te kunnen geven en professioneel make-up advies te geven? Bovendien krijg je meer geëngageerde deelnemers en voelen mensen zich niet verplicht om te kopen. Als ze kopen, weet je dat het uit overtuiging is, dat is wat je nodig hebt, de rest werkt niet op lange termijn.

5. Een verwittigde vrouw…

Laat je deelnemers op voorhand betalen! Heel belangrijk, anders is de kans groot dat net zij die niet op voorhand hebben betaald, niet komen opdagen. Ook al ken je je klanten goed, zeg hen dat hun plek enkel kan gegarandeerd blijven als ze het inschrijvingsgeld betalen.

6. Cursusmateriaal

Maak een syllabus voor je klanten. Maak van je workshop geen verkooppraatje, maar leer hen iets bij. Schrijf een korte cursus waarin je je technieken samenvat. Mensen verwachten dit niet en zijn erg opgetogen hierover. Hier zijn ze echt iets mee. Als je mensen laat betalen voor een workshop, moet je kwaliteit leveren.

7. Korting, waarom?

Geef je korting als mensen producten kopen? Neen, waarom zou je dat doen? Ik ben geen voorstander van kortingen geven. Je product en je dienstverlening is waardevol. Wil je graag iets geven? Geef dan een cadeautje bij aankoop van 3 producten, zoals een make-up tasje, mensen worden beloond en bovendien gestimuleerd om een 3deartikel aan te kopen.

8. Wees voorbereid

Zet alles klaar, maak een checklist wat je nodig hebt, dat zorgt voor een zorgeloze workshop. Wees uitgerust, een make-up workshop geven, vergt energie.

9. Drempelvrees

Heb je drempelvrees? Nodig 4 vriendinnen uit en oefen op hen! Vraag feedback en maak er een gezellige workshop van.

Ik wens je succes met het geven van je workshop! Deel gerust je feedback.